FYN Automatisering maakt gebruik van cookies meer informatie
  • {{ description }} {{ description }}
      {{ serviceProperties }}
    {{ price }} {{ total }}
    Totaal € 0,00

    Uw winkelwagen is leeg

    Bestelling plaatsen

Nieuws

1005-1-cybersecurity-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

Single sign on: extra slot op de deur

Van één staps authentificatie naar twee staps authentificatie Je wachtwoord invullen en vervolgens via telefoon of ander device nog een keer bevestigen dat jij het bent. Het lijkt misschien onnodig. Toch heeft die tweede stap toegevoegde waarde als het gaat om cybercriminelen buiten de deur te houden. Zie het als een extra slot op de deur. Gebruikersgemak en echte veiligheid combineren Moeten je medewerkers regelmatig in verschillende systemen inloggen waardoor die tweede stap als vervelend wordt ervaren. Kijk dan naar de mogelijkheid van Single Sign On-service. Single Sign On ofwel SSO is dat de medewerker eenmalig inloggen en de SSO service zorgt automatisch voor de toegang tot de andere programma’s. Medewerkers zijn hierdoor productiever en uw netwerk is beter beveiligd. Het kan zelfs u servicedesk kosten verlagen door het verminderde aantal wachtwoord resets. Combineer dit met een extra niveau van authenticatie, zoals 2 staps authenticatie, dan heb je én gebruikersgemak én echte veiligheid. Single Sign On instellen? Wil je single sign on voor jouw organisatie en geen idee hoe je instelt? We regelen het graag voor je. Neem contact op of plan direct een adviesgesprek in.
1005-1-risico-van-inloggen-header-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

Het risico van inloggen met een bestaand account

Je ziet het steeds vaker. Sites die de mogelijkheid bieden om in te loggen met een bestaand account, bijvoorbeeld je Facebook, Google of Microsoft account. (zie afbeelding 1). Het lijkt gebruikers vriendelijk en makkelijk. Het scheelt immers weer een gebruikersnaam en een wachtwoord. Er zit ook een risico aan. Vaak krijgt deze site, als je van deze inlog mogelijkheid gebruikt, toegang tot bepaalde gegevens van dit account. Dit kunnen zelfs beheerdersrechten zijn (zie afbeelding 2). Dat is voor je bedrijf en bedrijfsdata niet de bedoeling. Je wilt immers zelf beheren wie toegang heeft tot welke data. afbeelding 1 afbeelding 2 Er zijn twee mogelijkheden: 1. Zorg dat je bewust bent bij het gebruik van deze inlogmogelijkheid en lees en check de rechten die ze hierdoor krijgen goed. 2. Maak geen gebruik van deze mogelijkheid. Dit is de veiligste oplossing. Vind je het vervelend om zo veel verschillende wachtwoorden te beheren? Gebruik Bitwarden of een andere passwordmanager om dit voor je te doen.
1005-1-kassasysteem-op-maat-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

2 tips om vanuit je kassasysteem service op maat te leveren

Leeswijzer: deze tips zijn speciaal voor retailers Klantvriendelijkheid en service is belangrijk om klanten terug te laten komen voor hun volgende aankoop. De beleving van klantvriendelijkheid door je klanten is niet alleen afhankelijk van je medewerkers. Je winkelautomatisering, zoals onze FYN software, kan hier ook aan bijdragen. Tip 1: Stuur een relevante mail aan bestaande klanten Veel winkeliers sturen een algemene mail met de aankondiging van de uitverkoop of ter inspiratie van de feestdagen. Door te werken met labels bij je klanten, bijvoorbeeld van het merk dat ze hebben gekocht, kun je een selectie klanten een specifiek mail sturen. Bijvoorbeeld cadeau-inspiratie voor de feestdagen op basis van hun favoriete merken. Tip 2: Geef je klant online inzicht bij reparatie of onderhoud Als een klant een product brengt voor onderhoud of reparatie, zorg dat hij de gegevens heeft om in te loggen op jullie online platform. Zo kan hij op een voor hem geschikt moment kijken wat de status is en wanneer het product opgehaald kan worden. Uiteraard kun je hem ook automatisch een sms-bericht sturen dat het product klaarligt. Of persoonlijk even bellen als dat zijn of jullie voorkeur is. Op deze manier draagt je kassasysteem bij aan de klantvriendelijkheid die jouw klanten ervaren.
1005-1-brainstorm-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Hoe werkt een wachtwoordmanager?

In de digitale wereld van vandaag is het belangrijk om sterke, unieke wachtwoorden te hebben om uw online accounts en persoonlijke informatie te beschermen. Maar het kan moeilijk zijn om al die verschillende wachtwoorden te onthouden. Een oplossing hiervoor is het gebruik van een wachtwoordmanager. In deze blog zal ik uitleggen hoe een wachtwoordmanager werkt. Een wachtwoordmanager is een softwaretool die is ontworpen om wachtwoorden te beheren en op te slaan. Het werkt door het opslaan van al uw wachtwoorden op één beveiligde locatie. Wanneer u een nieuwe account maakt, kunt u een nieuw, sterk wachtwoord genereren en deze laten opslaan door de wachtwoordmanager. Wanneer u een website bezoekt en u moet inloggen, zal de wachtwoordmanager automatisch het juiste wachtwoord voor die website invullen. Dit betekent dat u niet langer al uw wachtwoorden hoeft te onthouden, omdat de wachtwoordmanager dit voor u doet. Maar hoe werkt een wachtwoordmanager om ervoor te zorgen dat uw wachtwoorden veilig worden opgeslagen? Ten eerste worden alle wachtwoorden gecodeerd en opgeslagen in een beveiligde database. Dit betekent dat zelfs als een hacker toegang krijgt tot uw wachtwoordmanager, hij of zij uw wachtwoorden niet kan lezen. Daarnaast zorgt de wachtwoordmanager ervoor dat u sterke, unieke wachtwoorden gebruikt voor al uw accounts. Dit vermindert het risico op hackpogingen door derden, omdat uw wachtwoorden moeilijk te raden of te kraken zijn. Sommige wachtwoordmanagers bieden ook extra beveiligingsfuncties, zoals tweefactorauthenticatie en biometrische authenticatie (zoals vingerafdrukherkenning), om ervoor te zorgen dat alleen u toegang heeft tot uw wachtwoordmanager. Het gebruik van een wachtwoordmanager kan veel voordelen bieden, waaronder het verminderen van het risico op hackpogingen en het besparen van tijd en moeite bij het onthouden van al uw wachtwoorden. Als u op zoek bent naar een wachtwoordmanager, zijn er verschillende opties beschikbaar, waaronder Bitwarden, LastPass, 1Password, Dashlane en KeePass. Het is belangrijk om onderzoek te doen naar de verschillende opties om te bepalen welke het beste bij uw behoeften past. Dit kan u zelf doen. Vind u het fyn-er dat een ICT specialist met u meekijkt wat het beste past bij uw organisatie, plan dan een gratis kennismakingsafspraak in. We helpen u graag met kiezen.
1005-1-wachtwoordbeveliging-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

Wachtwoordbeveiliging

Hoe beoordeel je je wachtwoordbeveiliging? Een goede wachtwoordhygiëne speelt een belangrijke rol bij het beschermen van uw onlineaccounts, en de rest van uw organisatie, tegen cyberaanvallen en datalekken. Om je te helpen bepalen hoe je ervoor staat op dit gebied heeft een van de onze vaste leveranciers, een 1-minuutscan ontwikkeld. Deze handige scan splitst de verschillende niveaus van authenticatiebeveiliging op in een schaal van 1 tot 4, van zwak tot sterk. Hoe goed is jouw wachtwoordbeveiliging? Mocht je je wachtwoordbeveiliging van je organisatie willen verbeteren, plan dan gerust een adviesgesprek in met één van de FYN support professionals. Ze geven graag advies welke oplossing het beste past bij jullie organisatie.
1005-1-bitwarden-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Bitwarden, de wachtwoordmanager

Wat is Bitwarden? Bitwarden is een wachtwoordbeheerder die het mogelijk maakt om al jouw wachtwoorden veilig op te slaan in een digitale kluis. Het is een open source softwareprogramma dat beschikbaar is voor verschillende platforms, zoals Windows, macOS, Linux, Android, iOS, en webbrowsers zoals Chrome, Firefox en Safari. Voor particulieren hebben ze een gratis versie. Hoe veilig is Bitwarden? Bitwarden is ontworpen om veiligheid en privacy te bieden aan gebruikers. Alle wachtwoorden worden versleuteld voordat ze worden opgeslagen op de servers van Bitwarden. De encryptie wordt uitgevoerd met behulp van AES-256-bit encryptie, wat een zeer veilige methode is. Bovendien zijn de servers van Bitwarden beveiligd met beveiligingsprotocollen zoals SSL/TLS, waardoor alle communicatie tussen jouw computer en de servers van Bitwarden veilig is. Naast de versleuteling van wachtwoorden heeft Bitwarden ook extra beveiligingsfuncties, zoals tweefactorauthenticatie (2FA). Hierdoor moet je naast het invoeren van het wachtwoord nog een extra stap uitvoeren om toegang te krijgen tot jouw wachtwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een authenticator app of een Yubikey. Hoe gebruik je Bitwarden? Het gebruik van Bitwarden is eenvoudig en intuïtief. Om te beginnen moet je een account aanmaken op de website van Bitwarden of via de app. Na het aanmaken van het account kun je de app downloaden op jouw apparaat en inloggen met jouw accountgegevens. Wanneer je de app voor het eerst opent, kun je direct beginnen met het toevoegen van jouw wachtwoorden. Dit kan handmatig door de wachtwoorden te typen, of door gebruik te maken van de automatische importfunctie. Bitwarden kan automatisch wachtwoorden importeren uit andere wachtwoordbeheerders of uit de opgeslagen wachtwoorden van jouw browser. Zodra de wachtwoorden zijn opgeslagen, kun je deze terugvinden in jouw digitale kluis. Hier kun je de wachtwoorden bekijken, bewerken of verwijderen. Het is ook mogelijk om wachtwoorden te organiseren door ze bijvoorbeeld in mappen te plaatsen of te groeperen op basis van hun functie. Hoe ervaren gebruikers Bitwarden? Bitwarden wordt over het algemeen goed ontvangen door gebruikers. Vooral de gebruiksvriendelijke interface en de hoge mate van veiligheid worden gewaardeerd. Ook de mogelijkheid om wachtwoorden te delen met andere gebruikers wordt als handig ervaren. Kortom, Bitwarden is een uitstekende wachtwoordbeheerder die veiligheid en privacy hoog in het vaandel heeft staan. Het is eenvoudig om er mee te werken. Dit is ook waarom bij FYN Automatisering we vaak Bitwarden aanbevelen richting onze klanten. Bitwarden de wachtwoordmanager voor jullie organisatie? Wil je zeker weten dat Bitwarden de beste wachtwoordmanager is voor jullie organisatie is, plan dan een gratis adviesgesprek in. Meer weten over de voordelen om Bitwarden af te nemen via FYN, lees dan hier verder.
1005-1-dor-koppeling-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

Automatische koppeling tussen kassasysteem en DOR

OSS FYN software heeft als eerste leverancier speciaal voor de juweliersbranche een nieuwe optie ingebouwd: een automatische koppeling tussen hun kassasoftware en het digitale opkoopregister (DOR). Een juwelier hoeft een opgekocht product nog maar één keer te registeren. Dit heeft zo zijn voordelen. Niet alleen vanwege de tijdswinst en het voorkomen van fouten, maar ook de rust die het de juwelier geeft. Hij weet dat het in één keer goed geregeld is en dat het niet vergeten kan worden. Er wordt direct aan de wettelijke eisen voldaan. Goedgekeurd door de politie De koppeling is tot stand gekomen in samenwerking met het bedrijf dat het DOR heeft ontwikkeld én de politie heeft het goedgekeurd. Het DOR is via de database van Stop Heling gekoppeld aan het politiesysteem met de aangiftes van gestolen goederen. Mocht er een match zijn, dan krijgt de politie een melding. Tijdens het ontwikkelingsproces is er uiteraard getest en gecontroleerd of de gegevens goed in het DOR komen. Juweliers spelen zo efficiënter in op de vraag naar ‘vintage sierraden’ Door de koppeling kunnen juweliers efficiënter inspelen op de vintage trend in hun branche. Vintage sierraden, zoals tweedehandse sierraden vaak genoemd worden, zijn in opkomst. Er is steeds meer vraag naar. De ene klant wil het graag omdat het duurzamer is en de andere omdat dat dure merk zo ineens wel te betalen is. Steeds meer juweliers zien deze behoefte en willen hierop inspelen. Ze zien alleen op tegen het risico en de hoeveelheid werk die er mee gemoeid gaat. Een product van een klant opkopen vraagt een nauwkeurige en uitgebreide administratie. Het moet goed in de administratie, in het digitaal opkoopregister, in het kassasysteem en eventueel in de online shop geregistreerd worden. Soms lukt het een juwelier niet om het binnen de wettelijke termijn te registeren. Met de software van FYN is dit vanaf nu verleden tijd. De koppeling met het DOR bespaart tijd en voorkomt fouten “Voor onze klanten betekenden dit alles twee keer registeren.”, aldus Edwin Sanderse, mede-eigenaar van FYN Software. “Eén keer in het kassasysteem, waardoor het gelijk goed stond in hun administratie en ook gelijk aan de webshop kon worden toegevoegd en één keer in het DOR. Dit vonden we toch nog een keer te veel. Het kost twee keer zoveel tijd en de kans op fouten neemt toe, terwijl met een goede koppeling dit opgelost kon worden. Hier hebben we vanuit FYN Software tijd en moeite geïnvesteerd om dit op te lossen en dat is gelukt. Het past bij onze visie om mee te denken met onze klanten en bij te dragen met moderne oplossingen. Wij hebben het eerst uitvoerig getest bij een select groepje juweliers. Zij zijn enthousiast over de enorme tijdsbesparing, omdat ze nu de gegevens niet meer apart in het kassasysteem en in het DOR register hoeven in te voeren. Nu gaan we het uitrollen naar al onze klanten die deze optie willen.” Automatisch voldoen aan alle wettelijke verplichtingen Met deze koppeling heeft FYN software een efficiencyslag voor juweliers weten te realiseren op de in- en verkoop van tweedehands producten.Daarnaast voldoet de juwelier aan alle wettelijke verplichtingen zowel van de opkoopregeling als aan de fiscale margeregeling. Werkwijze registratie Het tweedehands product wordt binnen FYN Software geregistreerd in een speciaal formulier waarin alle informatie staat die nodig is om het artikel in DOR te registeren. Door de koppeling worden deze gegevens automatisch doorgestuurd. Daarnaast kan FYN ook een speciale fotocamera leveren waardoor de foto die nodig is ook direct in het systeem staat. Alle gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar het DOR, maar zitten ook in het softwaresysteem van FYN. Op de bon van de klant wordt vermeld dat de gegevens worden gedeeld conform de wettelijke verplichting vanuit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het betreft een wettelijke verplichting, dus de AVG wetgeving is hier niet van toepassing. De vermelding is een extra service, zodat een klant zich hiervan bewust is. Door de registratie van de gegevens via de FYN software, zitten deze ook direct goed in het kassasysteem. Ze kunnen makkelijk worden toegevoegd aan de online winkelomgeving. Daarnaast wordt de fiscale margeregeling ook automatisch toegepast, zowel bij de in- als bij de verkoop van het item. Bij de verkoop van het artikel worden de gegevens ook direct weer geregistreerd in het DOR. Het systeem geeft de informatie automatisch door. Mochten de gegevens niet direct doorgezet kunne worden, omdat het geen contact krijgt met de DOR-systeem, dan blijft het systeem het proberen. Net zolang tot het wel lukt. Mocht dit langer duren, dan krijgt de juwelier een alert te zien in zijn systeem, dat er geen contact gemaakt kan worden met het DOR systeem. In zo’n geval kan hij contact opnemen met de support-afdeling van FYN. De medewerkers kijken dan mee om te zien wat er aan de hand is. Mocht een juwelier twijfelen of alles juist is ingevuld, kan de juwelier altijd inloggen in zijn DOR register om dit te controleren. Daarnaast staat de supportafdeling van FYN altijd klaar om te helpen, mocht dat nodig zijn.
1005-1-reading-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Backupprocedures voor bedrijven in Nederland

Het maken van een backup van bedrijfsgegevens is een essentiële maatregel om ervoor te zorgen dat gegevens niet verloren gaan in geval van een storing, cyberaanval, menselijke fout of een andere onverwachte gebeurtenis. Het is belangrijk dat bedrijven in Nederland zorgvuldig plannen hoe ze hun gegevens backuppen en bewaren, rekening houdend met de wettelijke vereisten. In deze blog bespreken we enkele belangrijke overwegingen en richtlijnen. Wettelijke vereisten Bedrijven in Nederland moeten zich houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Nederlandse wet die de bescherming van persoonsgegevens regelt. Dit betekent dat bedrijven die persoonlijke gegevens verwerken, zoals namen, adressen, e-mailadressen en telefoonnummers, de nodige maatregelen moeten nemen om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van deze gegevens te waarborgen. Het is belangrijk dat bedrijven een backup- en bewaarbeleid hebben dat voldoet aan deze vereisten. Backup procedures Bedrijven moeten een backupstrategie (link maken naar blog backupstrategie) implementeren die past bij hun specifieke behoeften. Hier zijn enkele belangrijke overwegingen: Planning: Bedrijven moeten een backupplan opstellen dat beschrijft welke gegevens moeten worden gebackupped, hoe vaak backups moeten worden gemaakt en wie verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de backups. Bedrijven moeten ook overwegen welke gegevens snel beschikbaar moeten zijn in geval van een storing en welke minder kritiek zijn en minder snel toegankelijk hoeven te zijn. Opslagmedia: Bedrijven moeten een opslagmedium kiezen dat geschikt is voor hun backupbehoeften. Enkele populaire opties zijn externe harde schijven, tapes, cloudopslag en netwerkopslag. Het is belangrijk om te overwegen welke opslagoplossing het beste past bij de specifieke behoeften van een bedrijf en welke het meest betrouwbaar en veilig is. Beveiliging: Het is belangrijk dat backups worden beschermd tegen ongeautoriseerde toegang en dat de integriteit van de gegevens wordt gewaarborgd. Bedrijven moeten hun backups opslaan op een veilige locatie en de toegang beperken tot geautoriseerde personen. Bedrijven moeten ook overwegen om backups te versleutelen om de vertrouwelijkheid van de gegevens te waarborgen. Backup beleid en uitvoering FYN regelen Zou als je ziet komt er nog al wat kijken bij een goed backup beleid en de uitvoering hiervan. Dit kan je als ondernemer zelf doen en regelen. Dan is het nog een terugkerende taak die je moet uitvoeren. Als je die verzaakt en je raakt verliest gegevens kunnen de gevolgen groot zijn. Hoe FYN is het, dat je dit ook uit kan besteden. Wij stellen de juiste vragen aan je en samen stellen we een backup beleid op dat past bij jouw bedrijf en regelen de uitvoering ervan zo dat jullie FYN door kunnen werken wat er ook gebeurt. Benieuwd hoe wij dat doen? Lees hier meer over onze dienstverlening of plan direct een kennismakingsafspraak in.
1005-1-online-assortiment-zichtbaarheid-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

Online zichtbaarheid via je assortiment

De ene klant zoekt een specifiek product en bezoekt je winkel. De andere klant surft eerst online om een beeld te vormen van het aanbod. Hoe zorg je dat die tweede groep klanten op jouw website komt om zich te oriënteren? Tip 1: Zorg dat je weet wat je klant ‘online’ doet Vorm vanuit Google Analytics een beeld. Of vraag het eens aan een vaste klant of hij ook wel eens online op zoek gaat naar een product en waarop hij dan zoekt. Tip 2: Verwerk de specifieke zoekwoorden in de productpagina Gebruik deze specifieke zoekwoorden in de titel van de productpagina, eerste alinea en indien mogelijk ook in de url. Google indexeert jouw pagina en bepaalt of deze relevant is. Zorg dat de tekst een duidelijk uitleg blijft voor de lezer. Als Google te vaak een bepaald zoekwoord op een pagina ziet, dan indexeert Google deze pagina als spam. Tip 3: Zorg dat je klant makkelijk kan zoeken in je website Keuzecriteria helpen een bezoeker te selecteren wat hij interessant vindt. Hierdoor surft hij makkelijk door het voor hem relevante aanbod heen. De langere aanwezigheid van zoekers op je website is gunstig voor je positie in Google. Tip 4: Biedt keuze binnen belangrijke zoekcriteria Biedt meerdere items aan die voldoen aan de belangrijkste zoekcriteria. Hierdoor heeft je klant binnen je assortiment iets te kiezen en klikt hij niet direct weg na het éne item te hebben bekeken. Focus hierop tijdens het samenstellen van je assortiment. Tip 5: Bewaak de verwachtingen van je klant Houd er wel rekening mee, dat een klant die zich online oriënteert niet per se online koopt. Zorg dat duidelijk is wat in de winkel op voorraad is en wat niet. Dit voorkomt teleurgestelde klanten.
1005-1-brainstorming-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Backupstrategie: de basis voor backupbeleid

Een backupstrategie is een plan dat is opgesteld om ervoor te zorgen dat belangrijke gegevens en informatie veilig en herstelbaar zijn in geval van een storing, dataverlies of andere onvoorziene omstandigheden. Een effectieve backupstrategie omvat verschillende stappen en maatregelen om ervoor te zorgen dat de back-up regelmatig wordt uitgevoerd en dat gegevens worden beschermd tegen verschillende soorten bedreigingen. Hier zijn enkele belangrijke elementen die u kunt overwegen bij het opzetten van een backupstrategie: Bepaal welke gegevens u moet back-uppen: Het is belangrijk om te weten welke gegevens u moet back-uppen. Dit kan variëren van belangrijke documenten, foto's, video's, databases en andere essentiële informatie. U kunt een lijst maken van de belangrijkste gegevens die u wilt beschermen en ervoor zorgen dat deze gegevens regelmatig worden geback-upt. Kies de juiste back-upmethode: Er zijn verschillende back-upmethoden beschikbaar, waaronder volledige back-up, differentiële back-up en incrementele back-up. Elk van deze methoden heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Het is belangrijk om de meest geschikte back-upmethode te kiezen op basis van uw specifieke behoeften en vereisten. Kies een geschikt opslagmedium: De keuze van opslagmedium is ook van belang bij het opzetten van een backupstrategie. Er zijn verschillende opslagmedia beschikbaar, zoals externe harde schijven, tapes, cloudopslag en meer. Het is belangrijk om een betrouwbare en veilige opslagoplossing te kiezen die past bij uw behoeften. Stel een back-upschema op: Om ervoor te zorgen dat uw back-ups regelmatig worden uitgevoerd, is het belangrijk om een back-upschema op te stellen. Dit schema moet aangeven hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd en op welke tijdstippen. Hierdoor kunt u er zeker van zijn dat uw gegevens altijd up-to-date zijn. Test de back-up: Een back-upstrategie is niet compleet zonder het testen van de back-up. Het is belangrijk om regelmatig uw back-up te testen om te verzekeren dat u de gegevens daadwerkelijk kan herstellen als het nodig is. Het testen van de back-up kan ook eventuele problemen of fouten aan het licht brengen, zodat u deze kunt oplossen voordat er zich een storing voordoet. In het kort, een backupstrategie is essentieel om belangrijke gegevens veilig en herstelbaar te houden. Door het implementeren van een backupstrategie volgens deze stappen, kunt u er zeker van zijn dat uw gegevens goed beschermd zijn en dat u ze altijd kunt herstellen in geval van een storing of dataverlies. Hulp nodig bij het bepalen van je backupstrategie voor jullie bedrijf? FYN, dat er ICT-bedrijven die je hier bij helpen. Wij zijn zo’n bedrijf. Plan gerust een kennismakingsafspraak in of lees hier meer over onze dienstverlening op het gebied van backup van bedrijfsgegevens.
1005-1-exact-koppeling-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

Zo creëer je een vrije middag (of ochtend) in de week

Ondernemers die hun kassasysteem hebben gekoppeld aan hun boekhouding weten dit al. De koppeling levert je een vrij dagdeel in de week op. Handmatig de financiële data overzetten vanuit de kassa naar de boekhouding kost vaak 3 tot 4 uur in de week. Met het risico dat er fouten worden gemaakt of dat het niet helemaal kloppend is. Met de koppeling worden je verkopen automatisch in je boekhouding gezet. Dat scheelt een hoop tijd, geen afboekingen of onjuistheden meer in je boekhouding. Een investering die zichzelf snel weer terugverdiend. Of zoals één van onze klanten het zei: De integratie binnen één pakket levert me tijd en vooral geld op. Zo worden alle transacties live ingeboekt in de boekhouding. Ik hoef dus niet meer zelf de boeken in. We hebben net een inventarisatie gehad. Voorheen was er altijd wel een paar procent niet terug te vinden, bijvoorbeeld omdat iets verkeerd was geboekt. Nu was alles terug te vinden en hoefde ik niks af te boeken. Heb je deze koppeling nog niet? Regel het dan direct. (link naar mailadres sales afdeling, onderwerp: boekhoudsysteem koppelen aan FYN software)
1005-1-beveiliging-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Backup: alles wat je hierover moet weten

Een backup maken van bedrijfsgegevens is essentieel voor elk bedrijf, groot of klein. Een backup is een kopie van alle belangrijke gegevens van het bedrijf, zoals klantgegevens, financiële gegevens, e-mails, documenten en andere belangrijke informatie. Als deze gegevens verloren gaan door bijvoorbeeld een computercrash, brand of diefstal, kan dit leiden tot grote problemen en zelfs het einde van het bedrijf betekenen. In deze blog bespreken we de belangrijkste aspecten van het maken van een backup voor bedrijven. Waarom is een backup maken belangrijk? Er zijn verschillende redenen waarom een backup maken belangrijk is voor bedrijven. Ten eerste kan het verlies van belangrijke gegevens leiden tot financiële verliezen en zelfs juridische problemen. Bedrijven zijn vaak wettelijk verplicht om bepaalde gegevens te bewaren en als deze verloren gaan, kunnen er juridische gevolgen zijn. Ten tweede kan het verlies van gegevens leiden tot een verlies van vertrouwen bij klanten en partners. Als klantgegevens of andere vertrouwelijke informatie verloren gaan, kan dit leiden tot reputatieschade en verlies van klanten. Ten derde kan het verlies van gegevens leiden tot verminderde productiviteit en verlies van tijd. Als gegevens verloren gaan, kan het veel tijd kosten om deze te herstellen en dit kan de productiviteit van het bedrijf verminderen. Oorzaken van dataverlies Het maken van back-ups is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je bedrijf te beschermen tegen gegevensverlies. Er zijn verschillende manieren waarop je onverwacht te maken krijgt met gegevensverlies: Ransomware en malware: Dit zijn schadelijke programma's die gegevens kunnen versleutelen of zelfs verwijderen. Hardwarefouten: Deze kunnen gegevens op de harde schijf beschadigen of vernietigen. Menselijke fouten: Menselijke fouten zoals het per ongeluk verwijderen van bestanden of het overschrijven van gegevens kunnen ernstige gevolgen hebben. Natuurrampen: Denk aan overstromingen, branden en aardbevingen kunnen bedrijfsgebouwen en hardware beschadigen en gegevens vernietigen. Als je regelmatig back-ups maakt en deze elders opslaat, kun je je gegevens snel herstellen. Welke soorten backups zijn er? Er zijn verschillende soorten backups die bedrijven kunnen gebruiken, waaronder: Volledige backup: Dit is een backup van alle gegevens en systemen op een bepaald moment. Het is de meest complete backup, maar kan veel tijd en opslagruimte in beslag nemen. Incrementele backup: Dit is een backup van alleen de wijzigingen sinds de laatste backup. Het is sneller en neemt minder opslagruimte in beslag dan een volledige backup, maar het kan langer duren om gegevens te herstellen omdat er meerdere backups nodig zijn. Differentiële backup: Dit is een backup van alle wijzigingen sinds de laatste volledige backup. Het is sneller dan een volledige backup en vereist minder opslagruimte dan een incrementele backup, maar het kan nog steeds meerdere backups vereisen om gegevens te herstellen. Hoe vaak moeten backups worden gemaakt? De frequentie van backups hangt af van de omvang van het bedrijf, de aard van de gegevens en de kosten van downtime. Over het algemeen is het een goed idee om dagelijkse backups te maken, maar bedrijven die met gevoelige of kritieke gegevens werken, moeten mogelijk vaker backups maken. Het is ook belangrijk om rekening te houden met veranderende omstandigheden, zoals de introductie van nieuwe software of wijzigingen in bedrijfsprocessen. Waar moeten backups worden opgeslagen? Backups moeten op een veilige en betrouwbare locatie worden opgeslagen, bij voorkeur op een andere locatie dan waar de gegevens oorspronkelijk worden bewaard. Dit kan een externe harde schijf zijn die offline wordt bewaard, een cloudopslagservice of een secundaire fysieke locatie, zoals een datacenter. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de locatie waar backups worden bewaard toegankelijk is in geval van nood. Hoe maak je een backup? Er zijn verschillende manieren om een backup te maken van bedrijfsgegevens. Hieronder bespreken we enkele van de meest gebruikte methoden. Externe harde schijf: Dit is een van de meest gebruikelijke manieren om een back-up te maken. Sluit een externe harde schijf aan op de computer en kopieer de belangrijke gegevens naar de schijf. Zorg ervoor dat de externe harde schijf voldoende opslagruimte heeft om alle gegevens te bevatten en bewaar de schijf op een veilige locatie buiten het bedrijfspand. Cloudopslag: Dit is een andere populaire optie. Gebruik een cloudopslagservice, zoals Google Drive, Dropbox of OneDrive, om gegevens op te slaan op externe servers. Deze optie biedt het voordeel van toegang tot de gegevens vanaf elke locatie met internet, en de gegevens zijn beveiligd door het beveiligings- en back-upbeleid van de cloudprovider. Netwerkback-up: Bedrijven met meerdere computers kunnen een netwerkback-up maken. Dit omvat het gebruik van een netwerkopslagapparaat, zoals een NAS (Network Attached Storage) om gegevens centraal op te slaan. Dit maakt het gemakkelijker om back-ups van meerdere apparaten te maken en bespaart opslagruimte op individuele computers. Incrementele back-up: Dit is een back-upmethode waarbij alleen wijzigingen in bestanden worden opgeslagen in plaats van een volledige back-up van alle bestanden. Deze methode bespaart opslagruimte en maakt het gemakkelijker om specifieke wijzigingen terug te halen. Automatische back-up: Gebruik software om automatisch back-ups te maken op een vooraf ingesteld schema. Dit minimaliseert het risico op het vergeten van een back-up en bespaart tijd. Ongeacht de gekozen methode, is het essentieel om regelmatig back-ups te maken en deze op een veilige locatie te bewaren buiten het bedrijfspand. Een backupstrategie moet ook worden opgenomen in een bredere bedrijfscontinuïteitsplanning om de bedrijfsactiviteiten te beschermen bij gegevensverlies door een onverwachte gebeurtenis. Backup zelf doen of uitbesteden? Als ondernemer is het essentieel om na te denken over de manier waarop u uw bedrijfsgegevens opslaat en beveiligt. Een van de belangrijkste aspecten hiervan is het maken van back-ups. Maar moet u dit zelf doen of uitbesteden aan een externe partij? Hieronder bespreken we enkele belangrijke overwegingen om u te helpen bij het maken van deze keuze. Kosten Het uitvoeren van back-ups in eigen beheer kan aanvankelijk goedkoper lijken. U hoeft niet te betalen voor een externe dienstverlener en u hoeft geen extra software of hardware te kopen. Maar u moet wel bedenken dat het opzetten en onderhouden van uw eigen back-upsysteem tijd en middelen kost. Daarnaast moet u nagaan hoeveel geld het zou kosten als u de gegevens niet zou kunnen herstellen na een ramp zoals een hack of een hardware-storing. Overweeg daarom of het uitbesteden van back-ups aan een professionele dienstverlener op lange termijn meer kosteneffectief zou zijn. Technische kennis Het opzetten en onderhouden van een back-upsysteem vereist technische kennis en ervaring. Als u niet over de juiste kennis beschikt, kan het uitvoeren van back-ups in eigen beheer risico's met zich meebrengen, zoals onvolledige of onjuiste back-ups. Een externe dienstverlener beschikt over de nodige technische expertise en kan u helpen om een betrouwbaar en veilig back-upsysteem op te zetten en te onderhouden. Betrouwbaarheid en veiligheid Een belangrijk aspect van back-ups is dat de gegevens veilig en betrouwbaar moeten worden opgeslagen. Als u back-ups in eigen beheer uitvoert, moet u ervoor zorgen dat u de back-ups op een veilige locatie opslaat, zoals in een kluis of op een andere locatie buiten uw bedrijfspand. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de back-ups regelmatig worden getest en dat de gegevens worden versleuteld om te voorkomen dat ze in verkeerde handen vallen. Een professionele dienstverlener kan u helpen om uw gegevens veilig en betrouwbaar op te slaan en te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang. Beschikbaarheid Een andere belangrijke overweging bij het maken van back-ups is de beschikbaarheid van uw gegevens. Als u back-ups in eigen beheer uitvoert, moet u ervoor zorgen dat u altijd toegang hebt tot uw back-upgegevens, zelfs in het geval van een noodsituatie. Als u een externe dienstverlener inschakelt, moet u er zeker van zijn dat u altijd toegang hebt tot uw gegevens wanneer u ze nodig hebt. Conformiteit met regelgeving Afhankelijk van uw bedrijfstak en het type gegevens dat u opslaat, kunnen er specifieke regelgevingen zijn waaraan u moet voldoen bij het maken en opslaan van back-ups. Dus ook deze zult u mee moeten nemen in uw overweging Tijd Zoals u al in de voorgaande punten die belangrijk om mee te nemen in uw afweging las is tijd en tijdsdruk een belangrijk punt. Backup van gegevens kan soms wekelijks, maar vaker moet cruciale informatie dagelijks of meerdere keren per dag gemaakt. Het niet doen door drukte zorgt er voor dat als er iets gebeurt u een gedeelte van uw gegevens mist met alle gevolgen van dien. Als u het uitbesteed aan een professionele dienstverlener, hoeft u hier geen tijd aan te besteden en zich ook geen zorgen te maken als er iets gebeurt met uw bedrijfsgegevens. Backup goed regelen? Da’s FYN! Wilt u zich niet druk maken over dataverlies en het goed geregeld hebben op een manier die passend is bij uw bedrijf? Da’s FYN. Wij zijn een ICT bedrijf die werken als de externe ICT collega’s van bedrijven. We kunnen je op veel gebieden ontzorgen en zo ook op dit gebied. We luisteren eerst goed naar wat u nodig hebt en stellen de juiste vragen om te komen tot een passend backupbeleid. Vandaaruit voeren we dit volledig voor u uit, zodat u en uw medewerkers FYN kunnen doorwerken zonder hier iets van te merken. Meer weten over onze dienstverlening? Lees dan hier verder.
1005-1-zo-ontmasker-je-phishing-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Zo kan je phishing herkennen

Hackers proberen op allerlei manieren aan gegevens te komen. Via advertenties op betrouwbare sites, een sms-, what’sapp bericht of een e-mail. Er is altijd een link naar een pagina, die lijkt op een vertrouwde partij. Daar is een wachtwoord nodig om door te gaan. Door jezelf en je medewerkers goede gewoontes aan te leren, verminder je het risico dat je in een phishing poging trapt. Twee belangrijke gewoontes om het risico te verminderen zijn: Check altijd de url nauwkeurig De hackers weten de pagina steeds nauwkeuriger na te maken. Er is geen verschil te zien met de echte pagina. Alleen de url verraad dat het niet de echte pagina is. Maak gebruik van een wachtwoordmanager* Een wachtwoordmanager vult gegevens alleen in op pagina’s die hij herkent. Dus als een wachtwoordmanager niet de gegevens automatisch invult, is alertheid vereist. *Een wachtwoordmanager is een software programma dat werkt als een veilige kluis. Het vult veilig je inloggegevens in terwijl je bladert. Je hoeft dus niet meer elk wachtwoord te onthouden. Wij werken graag met het programma Bitwarden, voor onszelf en onze klanten. Niet zeker of dit goed geregeld is binnen jouw bedrijf? Plan dan direct een adviesgesprek in met één van onze supportmedewerkers. ol { display: flex; flex-direction: column; gap: 1em; } ol > li::marker{ font-weight: bold; } ol > li > p:not(:last-of-type) { margin-bottom: .5em; }
1005-1-presenting-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Wat doet een automatiseringsbedrijf?

Wat is een automatiseringsbedrijf? Automatisering is het proces waarbij taken worden overgenomen door machines of software. Een automatiseringsbedrijf is een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en implementeren van automatiseringstechnologie voor en in andere bedrijven. Welke taken kunnen worden geautomatiseerd? De taken die een automatiseringsbedrijf kan uitvoeren, kunnen variëren van het automatiseren van administratieve taken zoals boekhouding en personeelsadministratie, tot het automatiseren van productieprocessen in de industrie. Automatisering kan ook worden toegepast in de dienstverlening, zoals het automatiseren van de klantenservice. Waarom is het belangrijk om te automatiseren? Automatisering is belangrijk omdat het bedrijven in staat stelt om efficiënter te werken en hun kosten te verlagen. Door taken te automatiseren, kunnen bedrijven tijd en middelen besparen die ze kunnen gebruiken voor andere belangrijke zaken. Automatisering kan ook helpen bij het verminderen van menselijke fouten en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening. Wanneer schakel je een automatiseringsbedrijf in? Bedrijven kunnen een automatiseringsbedrijf inschakelen wanneer ze op zoek zijn naar manieren om hun processen te verbeteren of als ze geconfronteerd worden met een groeiende hoeveelheid werk. Automatisering kan ook worden ingezet om te voldoen aan specifieke eisen van de branche of de overheid. Wat zijn de voor- en nadelen om een automatiseringsbedrijf in te schakelen? Er zijn enkele voor- en nadelen verbonden aan het uitbesteden van automatisering. Een van de voordelen is dat bedrijven zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten terwijl een automatiseringsbedrijf zorgt voor de automatisering. Een nadeel kan zijn dat het uitbesteden van automatisering kan leiden tot verlies van controle over de processen en kan leiden tot afhankelijkheid van het automatiseringsbedrijf. Dit laatste gebeurt met name als er behoefte is om processen aan te passen of te verbeteren. Hoe kies je het best passende automatiseringsbedrijf? Als u besluit om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren, is het van groot belang om een passend automatiseringsbedrijf te kiezen. Hier zijn een aantal zaken waar u op moet letten bij het kiezen van een automatiseringsbedrijf: Ervaring: Kies een bedrijf met een bewezen trackrecord van succesvolle automatisering van bedrijfsprocessen in uw specifieke branche. Flexibiliteit: Zorg ervoor dat het bedrijf flexibele oplossingen biedt die aan uw veranderende bedrijfsbehoeften kunnen worden aangepast. Klantenservice: Kies voor een bedrijf met een goede klantenservice en een team van experts dat u kan helpen bij het implementeren en onderhouden van de automatisering oplossing. Prijs: Vergelijk de prijzen van verschillende bedrijven om er zeker van te zijn dat u een fair prijs betaald voor de diensten die u ontvangt. Referenties: Vraag om referenties van andere klanten en neem contact op met hen om te horen over hun ervaringen met het bedrijf. Door een automatiseringsbedrijf te kiezen dat aan al deze eisen voldoet, kunt u er zeker van zijn dat u een oplossing krijgt die aan uw specifieke behoeften voldoet en u helpt om uw bedrijfsprocessen efficiënter te maken. FYN, zo'n automatiseringsbedrijf die je medewerkers fijn laat werken Er zijn natuurlijk een heleboel automatiseringsbedrijven en zoals we hierboven aangeven is het belangrijk om diegene te kiezen die echt bij jullie past. Toch maken we graag van deze gelegenheid gebruik om ons bedrijf aan je voor te stellen: FYN ontzorgt kleine en middelgrote bedrijven op het gebied van ICT en automatisering op zo’n manier, dat jullie fyner en efficiënter werken. Dit leidt tot tijdsbesparing, kwaliteitsverhoging en uiteindelijk ook tot kostenbesparing. We bieden verschillende standaardsoftware oplossingen aan, zoals bijvoorbeeld Microsoft, Bitwarden en Metallic. Daarnaast bieden we de benodigde diensten, zoals een helpdesk, en hardware om te zorgen dat alles optimaal functioneert. Onze klanten zien FYN als hun externe ICT afdeling, die ze volledig ontzorgt waardoor zij efficiënter en FYN-er werken. Voor (online) retailers en groothandels zetten we een extra stap op automatisering speciaal voor hen hebben we FYN Software ontwikkeld. Met dit alles-in-één pakket is de kassa, online webwinkel, voorraadbeheer, administratie en CRM in één keer geregeld. Meer weten wat FYN Automatisering je kan bieden? Lees hier meer over FYN
1005-1-ict-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Wat doet een ICT bedrijf?

Wat is ICT? ICT staat voor Informatie- en Communicatietechnologie. Het is een verzamelterm voor technologieën die gebruikt worden voor informatie- en communicatiedoeleinden, zoals computers, internet, telecommunicatie en software. Waarom is ICT belangrijk in een bedrijf? In een bedrijf is ICT van groot belang, omdat het de manier waarop informatie wordt verzameld, verwerkt en gedeeld verbetert. Het helpt bij automatisering van processen, vermindert fouten en verhoogt efficiëntie. Bovendien maakt ICT het mogelijk om met klanten en zakenpartners over de hele wereld te communiceren en te werken, wat de groei van een bedrijf kan bevorderen. Wat doet een ICT bedrijf? Een ICT bedrijf biedt een breed scala aan diensten aan, zoals het ontwerpen, implementeren en onderhouden van IT-systemen, het bieden van technische ondersteuning en het verstrekken van advies over IT-oplossingen. Ze kunnen ook helpen bij het beveiligen van IT-systemen en het naleven van wet- en regelgeving. Waarom ICT uitbesteden? Veel bedrijven kiezen ervoor om ICT uit te besteden aan een extern bedrijf. Dit heeft verschillende redenen, zoals het besparen van kosten, het verkrijgen van expertise en het verminderen van interne druk op IT-afdelingen. Voor kleine en middelgrootte bedrijven is de reden vaak ontbreken van kennis, tijdsbesparing, vergroten van de veiligheid op ICT gebied. Nadelen van het uitbesteden van ICT Er zijn echter ook nadelen verbonden aan het uitbesteden van ICT. Bedrijven kunnen afhankelijk worden van de diensten van een extern bedrijf en er kan een gebrek aan controle zijn over de IT-systemen. Bovendien kan het moeilijk zijn om een extern bedrijf te vinden dat de specifieke behoeften van een bedrijf kan vervullen. Versnippering van ICT over verschillende leveranciers kan inefficiëntie veroorzaken als systemen niet goed samenwerken of er toch handmatig data van het ene systeem overgezet moet worden naar een ander systeem. De juiste partner uitzoeken en ook kritisch kijken naar de pakketten die zij gebruiken helpt om de nadelen te verkleinen. Hoe kies je het juiste ICT bedrijf? Om het juiste ICT bedrijf te kiezen, is het belangrijk om te overwegen wat voor soort diensten je nodig hebt en welke specifieke vaardigheden en ervaringen een bedrijf moet hebben. Het is ook belangrijk om referenties te controleren en de prijzen van verschillende bedrijven te vergelijken. Het is ook belangrijk om de beveiliging en de contracten te verifiëren om zo te kunnen garanderen dat uw data veilig is. FYN zo’n externe ICT afdeling Er zijn natuurlijk een heleboel ICT bedrijven en zoals we hierboven aangeven is het belangrijk om diegene te kiezen die echt bij jullie past. Toch maken we graag van deze gelegenheid gebruik om ons bedrijf aan je voor te stellen: FYN ontzorgt kleine en middelgrote bedrijven op het gebied van ICT op zo’n manier, dat jullie fyner en efficiënter werken. Dit leidt tot tijdsbesparing, kwaliteitsverhoging en uiteindelijk ook tot kostenbesparing. Klanten zien FYN als hun externe ICT afdeling, die ze volledig ontzorgt waardoor zij efficiënter en FYN-er werken. Meer weten wat FYN je als ICT bedrijf kan bieden? Lees hier meer over FYN
1005-1-31000006-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

FYN Software uit Oss neemt deel van dienstverlening Eancore over

FYN Software uit Oss verzorgt voortaan de dienstverlening voor klanten van collega Eancore uit Opheusden op het gebied van geautomatiseerde kassasystemen en webdiensten. Een groeiend aantal ondernemers maakt inmiddels gebruik van dit soort systemen. Voor FYN Software is de overname van dit deel van het dienstenpakket van Eancore een welkome uitbreiding. “Zo vlak na ons tienjarig jubileum is deze uitbreiding een mooie volgende stap op weg naar verdere groei”, aldus eigenaar Edwin Sanderse. “Zo creëren we voldoende volume om onze software verder te verfijnen en mee te kunnen bewegen met de eisen van deze tijd. Dat is nodig als je verder wil groeien in deze branche.” Software voor retailers en groothandelaren FYN Software is gevestigd in Oss. Het bedrijf is gespecialiseerd in software voor retailers en groothandelaren. Onderdelen zijn bijvoorbeeld een kassasysteem, een voorraadbeheersysteem en een CRM-systeem. Daarnaast bouwt en onderhoudt FYN webshops met de daarbij behorende marketingtools. Verder ondersteunt het bedrijf retailers bij de inzet van social media. Het grote voordeel voor retailers is dat FYN al die automatiseringsprogramma's voor ze bundelt in één gebruiksvriendelijk software systeem. Zo houden ze gemakkelijker overzicht en weten ze precies waaraan hun klanten behoefte hebben. Dezelfde visie FYN Software en Eancore delen dezelfde visie op softwareontwikkeling. Die leidde eerder al tot samenwerking en uiteindelijk tot deze overdracht van delen van de dienstverlening. Een dergelijke overdracht van klanten is in de wereld van de softwaredienstverlening niet ongebruikelijk. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om zich meer te concentreren op hun specialisme. Het specialisme van FYN, softwareontwikkeling voor retailers en groothandelaren, vindt overigens volledig plaats in Oss en wordt niet, zoals bij veel andere softwareontwikkelaars, uitbesteed aan bedrijven in India. Eancore uit Opheusden is een zusteronderneming van Van de Pol Automatisering, een bedrijf dat zich met name richt op kantoorautomatisering. Met de overdracht aan FYN stopt Eancore met zijn dienstverlening op het gebied van kassasystemen en webdiensten voor retailers.
1005-1-tien-jaar-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Tien jaar FYN Software

FYN Software, gespecialiseerd in software voor de retail en de groothandel, bestaat deze maand tien jaar. In die tijd is het Osse bedrijf uitgegroeid van een absolute pionier tot een vertrouwde naam en voorloper op het gebied van omnichannel software en unified software voor retail en groothandel. Edwin Sanderse, samen met Michiel Hazelhof oprichter en eigenaar van FYN, blikt met een historische anekdote terug op de beginjaren: “Toen Henry Ford zijn klanten destijds vroeg wat zij wilden verbeteren aan hun paard-en-wagen, antwoordden ze: we willen een snellere paard-en-wagen. Toch ging Ford auto’s bouwen. Tien jaar geleden deden wij hetzelfde op het gebied van software. Zover als Ford kwam met zijn auto’s zijn we natuurlijk nog niet, maar ook wij zijn de wereld aan het veranderen. Omnichannel software en unified software zijn de standaard aan het worden. Steeds meer retailers en groothandels maken de overstap.” Trots en dankbaar Makkelijk noemt Sanderse de weg die hij en zijn inmiddels veertien collega’s hebben afgelegd niet. “We waren onze tijd vooruit en werden aanvankelijk vierkant uitgelachen. En we hebben in het begin financieel best zware tijden gehad. Maar nu zijn we een vertrouwde naam in uiteenlopende branches, zowel in de retail als in de groothandel. We zijn dan ook trots op onze medewerkers, die het avontuur met ons zijn aangegaan. En dankbaar richting onze klanten, die ons hun vertrouwen hebben gegeven. Samen maken we het verschil!”
1005-1-31000004-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

Internet beveiliging

Om gebruikers een veiliger omgeving op het web te bieden heeft Google aangekondigd dat vanaf de januari-release van zijn browser Chrome alle niet-versleutelde HTTP-websites als “niet veilig” worden weergegeven in de adresbalk. Dit is onderdeel van Googels plan om het gebruik van websites die de beveiliging niet op orde hebben te ontmoedigen en om een transitie teweeg te brengen van het potentieel onveilige HTTP naar het veilige alternatief HTTPS. In het kort Om gebruikers een veiliger omgeving op het web te bieden hebben Google en Firefox aangekondigd dat vanaf de januari-release\'s van de browser Chrome en Firefox alle niet-versleutelde HTTP-websites als “niet veilig” worden weergegeven in de adresbalk. Dit is onderdeel van Googels plan om het gebruik van websites die de beveiliging niet op orde hebben te ontmoedigen en om een transitie teweeg te brengen van het potentieel onveilige HTTP naar het veilige alternatief HTTPS. Waarom doet Google dit? De huidige versies van Google Chrome kunnen niet aangeven welke HTTP-verbindingen veilig zijn. Dit betekent dat wanneer gebruikers een website via HTTP bezoeken, een hacker hun persoonlijke gegevens, wachtwoorden of betaalgegevens kan onderscheppen. Dit verhoogt het risico op fraude. Een recent onderzoek van Google heeft aangetoond dat de huidige neutrale indicatie in de webbrowser weinig invloed heeft op gebruikers en een “niet veilig”-melding veel effectiever is. Door HTTP-websites duidelijker uit te lichten wil Google gebruikers een geruster gevoel geven bij de wél veilige websites. Uiteindelijk wil Google websites die HTTP blijven gebruiken labelen met een rood waarschuwingsicoon om aan te geven dat deze websites niet veilig werken. Wanneer vindt deze wijziging plaats? Vanaf versie 56 van Googles browser Chrome, die nog deze maand verwacht wordt, zal Google HTTP-pagina’s die gevoelige informatie bevatten of vragen (denk aan wachtwoorden en creditcardgegevens) aanmerken als “niet veilig”. Waarom een transitie naar HTTPS? HTTPS verzekert de gebruiker ervan dat als hij een website bezoekt, de gegevens versleuteld over het internet gaan, ofwel via het Secure Sockets Layer-protocol (SSL), ofwel via de moderne versie Transport Layer Security (TLS). Om HTTPS te implementeren moeten websitehouders voor een digitaal certificaat uit vertrouwde bron zorgen. Google rapporteert dat het gebruik van HTTPS substantieel stijgt en dat een significant deel van het internetverkeer al een transitie naar HTTPS heeft doorgemaakt. Wat zijn de voordelen van het versleutelen van mijn website? HTTPS biedt veel voordelen boven HTTP, inclusief krachtige nieuwe features en mogelijkheden: Always-on SSL (AOSSL): een handige “best practice” om gebruikersgegevens te beschermen en de versleuteling van pagina’s, cookies, API’s en sessies te forceren. SEO-voordelen: de algoritmes van Googles zoekmachine kennen een hogere ranking toe aan beveiligde websites. Prestaties: versleutelde websites profiteren van de prestatieverbeteringen die met HTTPS meekomen en prestatie is een significant onderdeel van de ranking van een website. Controle: derden en wifi-hotspots kunnen advertenties aan websites toevoegen, wat ten koste gaat van de snelheid van een site en de gebruikerservaring. Geloofwaardigheid: het veilige gevoel dat versleuteling je gebruikers geeft moet je niet onderschatten. Visuele aanwijzingen van veiligheid kunnen je helpen bounce rates en het aantal afgebroken transacties te verlagen en vertrouwen te vergroten. Is de wijziging in Google Chrome van toepassing op losse pagina’s of de hele website? Browsers kijken naar pagina’s, en binnen een pagina wordt gekeken naar wachtwoord- of creditcardvelden. Als deze velden aanwezig zijn en de website op HTTP draait, wordt hij gelabeld als “niet veilig”. Zijn deze velden niet aanwezig, dan gebeurt er niets. Alle pagina’s binnen de website die gelabeld zijn hebben versleuteling nodig om browserwaarschuwingen te voorkomen. Mijn website is geen webshop, waarom is het belangrijk? Gevoelige en persoonlijke informatie is niet voorbehouden aan e-commercewebsites. Denk bijvoorbeeld aan e-mailaccounts (toegang tot een e-mailaccount kan leiden tot heel veel soorten misbruik) of wachtwoorden die voor verschillende diensten gebruikt worden. Daarom maakt Google geen onderscheid in het soort website. Krijg ik ook waarschuwingen voor mijn interne pagina’s, die niet zichtbaar zijn voor anderen? Deze wijziging is op browserniveau geïmplementeerd, niet op gebruikersniveau. Daarom zal je ook meldingen krijgen voor interne pagina’s die niet op HTTPS draaien. Omdat gebruikers van deze interne pagina’s hierdoor in verwarring kunnen raken, is het aan te bevelen ook deze pagina’s met HTTPS te beveiligen. Welke pagina’s moet ik als eerste beveiligen? De hoogste prioriteit hebben de painga’s waarin om wachtwoorden en creditcardgegevens wordt gevraagd, omdat dit de pagina’s zijn die direct door deze wijziging getroffen worden. Een goede leidraad is om te kijkne naar de pagina’s met het meeste verkeer: deze worden het vaakst bezocht en meldingen hebben de grootste invloed op de gebruikerservaring. Als we het over Google hebben: beïnvloedt HTTP mijn ranking? Ja, websites met HTTPS worden beter beoordeeld in de zoekmachinerankings. Dit is niet nieuw: hier is al heel veel over gepubliceerd. Wat kan ik doen om mijn website te beveiligen? Bel even met onze helpdesk, wij regelen de aanvraag en implementatie van de certificaten. #newsmessage tr td:first-of-type { vertical-align: text-top; } shortcontent { display: none; }
1005-1-31000001-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.png

FYN Software neemt social media scope over

FYN Software heeft een start-up overgenomen: Social Media Scope. Het social media-platform van Social Media Scope wordt geïntegreerd in het retailsysteem van FYN Software, dat retailers daarmee een nog completer systeem biedt. Social Media Scope stelt gebruikers in staat om eenvoudig en overzichtelijk meerdere social media-kanalen te monitoren, berichten te plaatsen en interactie aan te gaan. Daarnaast biedt het bedrijf uit Heerlen contentdiensten. De gebruikers van Social Media Scope variëren van zelfstandige retailers tot groothandelsvestigingen (zoals van Makro). Oprichter Robert Willms blijft als adviseur aan het platform verbonden; het hoofdkantoor verhuist van Heerlen naar Oss. Compleet systeem FYN Software biedt retailers een compleet systeem met alle retailfunctionaliteiten: van afrekenmodule en voorraadbeheer tot webshop en social media. Doordat alle gegevens in één slimme database zitten, heeft de retailer het online en offline gedrag van zijn klant haarscherp in beeld. Dat betekent: geen dataverlies, een betere klantbenadering en meer omzet tegen minder inspanningen. Webcare Edwin Sanderse, oprichter en eigenaar van het bedrijf uit Oss ziet in de overname een waardevolle ‘next step’ in de ontwikkeling van zijn systeem: "We hebben nu ook op social media-gebied een complete oplossing. Bovendien gaan we werken met een webcare team: onze medewerkers gaan retailers op dit gebied ondersteunen, zodat ook zij online goed aanwezig kunnen zijn, zonder de winkelvloer te verlaten."
1005-1-31000000-FYN-Automatisering-ICT-bedrijf-Den-Bosch.jpg

FYN automatiseert debiteurbeheer

Bij FYN zijn we het liefst fulltime bezig met softwareontwikkeling. Om daar nóg meer aandacht, energie en passie in te kunnen steken, hebben we ons debiteurenbeheer uitbesteed. Nieuwe naam: Payt Vanaf 1 Mei krijgt u uw FYN-factuur via Payt. Naast het debiteurenbeheer is ook het incassobeheer bij hen in goede handen. Voor u als klant verandert er weinig. En wát er verandert, werkt vooral in uw voordeel. Zo heeft u voortaan een beter inzicht in uw factuurhistorie. Digitaal dossier U krijgt toegang tot uw eigen digitale dossier. Op iedere factuur of herinnering vindt u inloggegevens voor deze online omgeving, waar u onder andere uw factuurhistorie en -status vindt. Vragen (bijvoorbeeld over uw factuur of over een betalingsregeling) stelt u eenvoudig in uw digitale dossier. Daar beantwoorden we uw vragen ook. Facturen betalen kan nog steeds via een rechtstreekse overboeking, maar voortaan ook via iDEAL. Snel en gemakkelijk! En dan nog enkele huishoudelijke zaken… Uw factuur van FYN ziet er binnenkort iets anders uit. Uiteraard herkent u nog altijd in één oogopslag dat het om een factuur van FYN gaat. U ontvangt binnenkort per e-mail een uitnodiging om uw nieuwe incassomachtiging in te vullen. Is de betaling van uw factuur te laat? Dan ontvangt u een herinnering. Dat geldt voor iedere aparte openstaande factuur. Wij werken intussen met nóg meer efficiency aan uw softwareoplossingen!

{{ title }}

{{ content }}
Powered by FYN Software Disclaimer

Wachtwoord vergeten?

    {{ message }}
    t_recaptcha_disclaimer